Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning
Research report
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [496]
- Rapporter [326]
Original version
118 p. NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering, 2015Abstract
Forholdet mellom spesialundervisning og ordinærundervisning er motsetningsfylt, ogdet er krevende for skoler og lærere å finne frem til gode løsninger for tilpassetopplæring for alle elever.
I denne rapporten har NTNU Samfunnsforskning, påoppdrag fra Utdanningsdirektoratet, sett nærmere på kommuner med lavt omfang avspesialundervisning, eller en nedgang i omfanget av spesialundervisning. Vi harkartlagt hvordan disse utvalgskommunene organiserer sitt arbeid omkring systemrettetarbeid og tidlig innsats, og sammenlignet med andre kommuner. Kartleggingen ergjennomført med studier av offentlige registre, spørreskjemaundersøkelser til lederefor Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, skoleeiere og rektorer, i tillegg til intervjuermed lærere, rektorer, PPT-ledere, skoleeiere, foreldre og fylkesmenn i seks utvalgtekommuner.
Description
-