• Bolig for velferd : følgestudie av læringsprosjekter i Midt-Norge 

      Røe, Melina (Research report, 2017)
      Et sentralt mål i Bolig for velferd er at kommuner skal oppleve en mer koordinert og samordnet stat, og i Tiltaksplan Bolig for velferd 2015 ble det besluttet å opprette minst fire nasjonale læringsprosjekt. Målet var å ...
    • Boligen som integreringsarena for flyktninger : Kristiansunds vei mot en helhetlig praksis 

      Røe, Melina (Research report, 2015)
      NTNU Samfunnsforskning og Kristiansund kommune, med støtte fra Husbanken, inngikk et samarbeid med fokus på boligen som integreringsarena for flyktninger i 2014. Kommunen ønsket å endre på sin praksis der flyktninger ...
    • Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen 

      Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ...
    • Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre (Research report, 2014)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2011)
      ​Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten.
    • Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012 

      Wendelborg, Christian; Paulsen , Veronika; Røe, Melina; Valenta, Marko; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2012)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Lademoen 

      Kjølle, Kari Hovin; Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Trondheim kommune skal i gang med en omfattende områdesatsing for bydelsområdet Lademoen de neste ti årene fram til 2031. Det er en helhetlig satsing som skal bidra til en varig forbedring av tjenester og nærmiljøkvaliteter ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Tempe-Sorgenfri 

      Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Kjølle, Kari Hovin; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Rapporten består av en kartlegging av hvordan innbyggerne bruker bydelen sin, hvilke interesser innbyggerne har for bydelen sin og hvordan identitet og omdømme beskrives av de som bor der og av andre i byen. Forarbeidet ...
    • Et felles ansvar : Gode arbeidsprosesser i bo- og tjenestetilbudet til personer med rus- og psykiske lidelser (ROP) 

      Molden, Thomas Hugaas; Røe, Melina (Research report, 2018)
      God samordning og tett samarbeid i arbeidsprosesser rundt personer med rus- og psykiske lidelser (ROP) er en forutsetning for at kommunens tjenesteytere skal kunne gi et helhetlig og godt bo- og tjenestetilbud. Personer ...
    • Evaluering av Læringsmiljøprosjektet : Delrapport 2 Resultatnotat om Pedagogisk Psykologisk Tjeneste sin rolle 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina (Research report, 2017)
      Utdanningsdirektoratet fikk høsten 2013 i oppdrag å iverksette et prosjekt for å bedre læringsmiljøet ved skoler med vedvarende høye mobbetall. Hensikten med å identifisere disse var å tilby skolene og de respektive kommunene ...
    • Fra kommunal leietaker til boligeier : Erfaringer med leie til eie i Trondheim kommune 

      Molden, Thomas Hugaas; Røe, Melina (Research report, 2019)
      ​Trondheim kommune har i en tiårsperiode hatt en leie til eie-ordning for vanskeligstilte i boligmarkedet, og som leier bolig av kommunen. Målgruppen for ordningen er leietakere i kommunale utleieboliger med stabil inntekt ...
    • Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      Denne rapporten er et utdrag av den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger ...
    • Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen 

      Hygen, Beate Wold; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røe, Melina; Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian (Research report, 2023)
      Denne rapporten presenterer det årlige dypdykket tilknyttet Elevundersøkelsen, og tematikken springer ut fra analysene i hovedrapporten. Tema er inkludering og ekskludering i elevers digitale verden, og vi belyser sammenhengen ...
    • Jarleveien 10 : Erfaringer fra et kommunalt boligkompleks for rusavhengige i Trondheim 

      Røe, Melina; Svendsen, Stina (Research report, 2020)
      ​Jarleveien 10 i Trondheim er et kommunalt botilbud for rusavhengige personer. Boligkomplekset ble ferdigstilt vinteren 2017 med 44 boenheter, og med en utforming som er spesialtilpasset beboergruppa. NTNU Samfunnsforskning ...