Blar i Samforsk Open på forfatter "Buland, Trond Hallgeir"
-
Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning.
Fjørtoft, Siw Olsen; Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Midtgård, Trude Mariane; Gjøsund, Gudveig (Research report, 2020)Digitaliseringsprosjektet i Statped har vært et omfattende prosjekt med varighet over to år. Fokus har vært på innføring av nye digitale arbeidsmåter internt og utvikling av digitale tjenester eksternt, som svar på ... -
Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen
Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Wendelborg, Christian (Research report, 2021)Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ... -
Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ... -
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ... -
Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser
Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ... -
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri (Research report, 2019)Med dette foreligger den endelige rapporten fra evalueringen av forskningsprosjektet om karriereveiledning i Nav Buskerud, som ble gjennomført i tidsperioden fra 1.9. 2016 til 1.9.2019. Evalueringen er finansiert av ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond (Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ... -
Hvordan fremme en samskapt karriereveiledning i distriktskommuner? Med Selbu som case.
Buland, Trond Hallgeir; Sivertsvik, Rita Moseng; Farstad, Maja (Rapport Norsk senter for bygdeforskning;, Research report, 2022) -
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
Hygen, Beate Wold; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røe, Melina; Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian (Research report, 2023)Denne rapporten presenterer det årlige dypdykket tilknyttet Elevundersøkelsen, og tematikken springer ut fra analysene i hovedrapporten. Tema er inkludering og ekskludering i elevers digitale verden, og vi belyser sammenhengen ... -
Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan (Research report, 2019)I denne delrapporten diskuteres det hvordan et begrep som inkludering i skolen kan forstås, og hva slags arbeid det kreves i skolen for å få til inkludering – på alvor. De ulike deltakernes prosjekter diskuteres og belyses ... -
Kartlegging av utbredelse av leksehjelp i norsk skole
Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Molden, Thomas Hugaas (Research report, 2007)Leksehjelpen i norsk skole har vokst i omfang de siste årene, fra å omfatte bare litt i overkant av 10 prosent av skolene for 6 år siden til nå å være et tilbud ved over halvparten av norske skoler, grunnskole som videregående ... -
Kvalitet i karriereveiledning i skolen : En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen
Mordal, Siri; Holm-Nordhagen, Anne; Mathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir; Thomsen, Rie (Research report, 2022)Denne rapporten dokumenterer et forskningsprosjekt som har undersøkt kvalitet i karriereveiledning i skolen. Prosjektet er gjennomført av NTNU Samfunnsforskning, USN, NORCE og Aarhus Universitet på oppdrag fra Direktoratet ... -
Læringsmiljøprosjektet : Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)Læringsmiljøprosjektet var et prosjekt som skulle tilbys skoler med vedvarende høye mobbetall. Utdanningsdirektoratet fikk i oppdrag høsten 2013 å iverksette prosjektet i utvalgte kommuner. Hensikten med å identifisere ... -
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale.
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Olsen, Marit Schei; Gjøsund, Gudveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian (Research report, 2018)Denne rapporten presenterer resultatene fra en gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering på fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale. Arbeidet ble gjennomført av NTNU Samfunnsforskning ... -
På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Røe, Melina (Research report, 2020)Den første delrapporten fra prosjektet var basert på en gjennomgang av tilgjengelige rapporter, kombinert med informasjon vi innhentet gjennom intervjuer med nøkkelinformanter hos Statped, fylkesmannen, og i kommunene som ... -
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020 : En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Mathiesen, Ida Holth (Research report, 2020)Denne rapporten viser resultatet av en kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver i rådgivingen i skolen i Norge. Prosjektet er gjennomført i juni til november 2020 av SINTEF Samfunnsforsking i samarbeid med NORCE Research, ... -
Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?
Buland, Trond Hallgeir; Hybertsen, Ingunn Dahler; Wendelborg, Christian (Research report, 2022)Denne rapporten omhandler hvordan gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg opplever sin situasjon i skole og lærebedrift. For å belyse problemstillingen bruker vi data fra Lærlingundersøkelsen for ... -
Å ta i bruk lydutjevningsanlegg : En kvalitativ studie av fem Osloskolers erfaringer
Kermit, Patrick Stefan; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2022)Studien som presenteres i denne rapporten er et resultat av et initiativ Oslobygg KF tok overfor NTNU Samfunnsforskning tidlig i januar 2021. Studien tar for seg fem skoler i Oslo som i 2020 og 2021 fikk installert såkalte ...