Browsing Samforsk Open by Author "Hybertsen, Ingunn Dahler"
Now showing items 1-8 of 8
-
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre (Research report, 2019)Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen ... -
Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Haraldsvik, Marianne; Dahl, Thomas; Hybertsen, Ingunn Dahler (Research report, 2022)Denne rapporten evaluerer KS sin satsning på skolelederutvikling Led skole. Rammeverket for Led skole er utviklet av KS med et mål om lokale skreddersydde lederutviklingsprosjekter hvor skoleeier tar et større ansvar for ... -
Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hammer Smedsrud, Jørgen; Hybertsen, Ingunn Dahler (Peer reviewed; Journal article, 2022)Sårbarhetsbegrepet har fått en større plass i norsk offentlig debatt i forbindelse med koronapandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i diskusjoner om skolenes håndtering av pandemien. Artikkelen setter ... -
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
Hygen, Beate Wold; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røe, Melina; Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian (Research report, 2023)Denne rapporten presenterer det årlige dypdykket tilknyttet Elevundersøkelsen, og tematikken springer ut fra analysene i hovedrapporten. Tema er inkludering og ekskludering i elevers digitale verden, og vi belyser sammenhengen ... -
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre (Research report, 2021)Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per O (Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?
Buland, Trond Hallgeir; Hybertsen, Ingunn Dahler; Wendelborg, Christian (Research report, 2022)Denne rapporten omhandler hvordan gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg opplever sin situasjon i skole og lærebedrift. For å belyse problemstillingen bruker vi data fra Lærlingundersøkelsen for ... -
Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen 2021 : Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram
Hybertsen, Ingunn Dahler; Dahl, Thomas; Hallquist, Ingrid; Røe, Melina; Wendelborg, Christian (Research report, 2022)Denne rapporten presenterer Elevundersøkelsens dypdykk. Årets tema er videregående elevers positive og negative erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen. Dypdykket har et hovedfokus på utdannings ...