Læringsmiljøet i norsk skole: Har pandemien påvirket utviklingen?
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016835Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [517]
- Rapporter [335]
Sammendrag
Pandemien har ført til nedstengning av skoler og hjemmeskoler for mange elever. Elevenes læring har skjedd i et annet læringsmiljø enn det vanlige i skolen. Også der hvor undervisningen har skjedd på skolen under pandemien, har det vært endringer med at elevene har vært inndelt i kohorter og med ulike tiltak for å hindre smitte. Denne rapporten er basert på en analyse av resultater fra Elevundersøkelsen hvor elever blir spurt om læringsmiljøet på skolen de går. Vi har undersøkt om vi kan se noen endringer i læringsmiljøet på skolen under pandemien. Siden læringsmiljøet vil kunne endre seg over tid, har vi undersøkt forholdene under pandemien gjennom en analyse av utviklingstrekk av læringsmiljøet i norsk skole. Rapporten sier dermed også noe om hvordan læringsmiljøet – slik det er rapportert fra elevene – har endret seg de siste fire årene.