Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen
Mordal, Siri; Buland, Trond Hallgeir; Midtgård, Trude Mariane; Wendelborg, Christian; Wik, Sigrid Elise; Tøssebro, Jan
Research report
Published version
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [558]
- Rapporter [352]
Abstract
Denne rapporten oppsummerer prosjektet "Betydningen av tilrettelegging og hjelpemidler for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i grunnopplæringen", som ble gjennomført på oppdrag av Arbeid- og velferdsdirektoratet. Prosjektet ble gjennomført av SINTEF avdeling helse i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning, gruppe for Mangfold og inkludering. Det overordnede målet med evalueringen har vært å fremskaffe ny forskningsbasert kunnskap som kan bidra til økt deltakelse og mestring i skolen for unge med nedsatt funksjonsevne. I tillegg til å utvikle kunnskap som kan gjøre hjelpemiddelområdet bedre i stand til å prioritere innsats og iverksette tiltak tilpasset brukerne. Prosjektet benyttet både kvantitative og kvalitative metoder, samt at det ble gjennomført en litteraturgjennomgang. Målet med denne rapporten er å kommunisere de funn vi har gjort i prosjektet som kan bidra til kunnskapsutvikling innenfor hjelpemiddelområdet spesifikt knyttet til elevers deltakelse og mestring i skolen. Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen