Browsing NTNU Samfunnsforskning by Title
Now showing items 146-165 of 553
-
Erfaringer fra en felles døgninstitusjon : Samarbeidsmodell mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge
(Research report, 2013)Rapporten beskriver erfaringer fra en felles døgninstitusjon for barn og unge, Seljelia senter for barnevern, som ble drevet i samarbeid mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge (BUP) fra 2003 til 2010. Felles ... -
Erfaringer fra fire skolers arbeid med å bli lærende organisasjoner
(Research report, 2009)Denne rapporten tar for seg fire videregående skolers utvikling mot å bli bedre lærende organisasjoner. Arbeidet er en del av prosjektet ”Redusert bortvalg i en lærende organisasjon”. Rapporten bygger på kvalitative og ... -
Erfaringer med Husbankens kommuneprogram i 2017 : Hvordan mener kommunene og Husbanken at Kommuneprogrammet fungerer?
(Research report, 2018)I denne rapporten formidles resultater fra følgeevalueringen av Husbankens kommuneprogram. Oppdraget med å følgeevaluere Kommuneprogrammet ble gitt til NTNU Samfunnsforskning i juni 2017. Evalueringsoppdraget er i første ... -
Et arbeidsmarked for alle? Innvandreres innpass og stilling på det norske arbeidsmarkedet
(Research report, 2012)Situasjonen på det norske arbeidsmarkedet er relativt positiv, sett i lys av de siste års konjunktursvingninger og sammenlignet med situasjonen i flere andre europeiske land. Dette gjelder både for innvandrere generelt og ... -
Et felles ansvar : Gode arbeidsprosesser i bo- og tjenestetilbudet til personer med rus- og psykiske lidelser (ROP)
(Research report, 2018)God samordning og tett samarbeid i arbeidsprosesser rundt personer med rus- og psykiske lidelser (ROP) er en forutsetning for at kommunens tjenesteytere skal kunne gi et helhetlig og godt bo- og tjenestetilbud. Personer ... -
Et sted å bo, med rom for å leve : Inspirasjon til boligsosialt arbeid
(Research report, 2021)Å ha en trygg og god bolig er en menneskerett. I tillegg til en ordnet økonomi, en meningsfull hverdag og kontakt med andre er bolig viktig for at folk skal oppleve god psykisk helse og livskvalitet. Regjeringen lanserte ... -
Etableringshåndbok for ACT-team og FACT-team
(Research report, 2018)ACT og FACT er samhandlende tverrfaglige team, som bruker tid på å etablere en stabil og slitesterk relasjon til mennesker med alvorlige psykiske helseutfordringer. Teamene jobber sammen med personen gjennom flere år om ... -
Ettervern- en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring
(Research report, 2020)Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Ettervern – en god overgang til voksenlivet?» som NTNU Samfunnsforskning og UiT har gjennomført på oppdrag fra Bufdir i perioden 2014-2020. Prosjektet er gjennomført av ... -
Evaluation of family homes as a housing and care solution for unaccompinied minor refugees
(Research report, 2018)Youth who have fled to Norway alone have had experiences we can hardly imagine. They need stability, predictability and a new family that can provide support and care. This is the idea behind the family home model in "Our ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
(Research report, 2019)Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1
(Research report, 2017) -
Evaluering av Enovas passivhusprogram
(Research report, 2015)NTNU Samfunnsforskning, Studio Apertura har i samarbeid med Rambøll og SINTEF Byggforsk evaluert Enovas støtteprogram for nye og eksisterende bygninger som oppgraderes eller bygges på passivhus- eller lavenergibyggnivå. ... -
Evaluering av Enovas satsing på oppgradering av eksisterende boliger
(Research report, 2019)Mandatet for denne evalueringa er å dokumentere aktuelle markedsendringer som følger av støtteprogrammet for eksis-terende boliger som oppgraderes til høg energiambisjon. Dette har blitt gjennomført ved å undersøke endring ... -
Evaluering av Euroskolens tiltak for Avklaring i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag
(Research report, 2017)Euroskolen tok våren 2016 kontakt med NTNU Samfunnsforskning med forespørsel om å evaluere gjennomføringen av tiltakene Avklaring og Oppfølging. Oppdraget var betinget av at Euroskolen fikk tilslag fra NAV på gjennomføringen ... -
Evaluering av familiehjem som bo- og omsorgsløsning for enslige mindreårige flyktninger
(Research report, 2018)Høsten 2016 tok SOS-barnebyer kontakt med NTNU Samfunnsforskning med forespørsel om å evaluere etableringen av familiehjem som bo- og omsorgsløsning for enslige mindreårige flyktninger. -
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
(Research report, 2019)Med dette foreligger den endelige rapporten fra evalueringen av forskningsprosjektet om karriereveiledning i Nav Buskerud, som ble gjennomført i tidsperioden fra 1.9. 2016 til 1.9.2019. Evalueringen er finansiert av ... -
Evaluering av Fosen Helse IKS
(Research report, 2019)Denne rapporten er sluttrapport etter en evaluering av Fosen Helse IKS. Evalueringen, som er gjennomført vinteren 2018/19, har tatt utgangspunkt i de forventninger og mål som lå til grunn for oppstarten i 2007. På grunnlag ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
(Research report, 2022)Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
(Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ... -
Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm
(Research report, 2022)Denne rapporten evaluerer KS sin satsning på skolelederutvikling Led skole. Rammeverket for Led skole er utviklet av KS med et mål om lokale skreddersydde lederutviklingsprosjekter hvor skoleeier tar et større ansvar for ...