Browsing Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK by Title
Now showing items 244-263 of 506
-
Kjønnsforskjeller i barne- og ungdomsidretten : NIFs aktivitetstall 2006-2011
(Research report, 2013)I denne rapporten fokuseres det på ulikheter mellom jenter og gutters deltakelse i den organiserte idretten. Analysen bygger på tallene fra idrettslagenes rapportering til NIF ved årsskifte (idrettsregistreringen). Det ... -
Kommunal låneforvaltning : En analyse av samlede og korte lån i norske kommuner
(Research report, 2022)Hovedformålet med denne rapporten er å foreta empiriske analyser av låneforvaltningen i norske kommuner med vekt på lån med kort løpetid. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Kommunalbanken. -
Kommunal praksis og personer med utviklingshemming : Policy på områdene sysselsetting og bolig
(Research report, 2013)Om utviklingen går i retning av mer totale omsorgsformer gir denne studien ikke noe entydig svar på. Vi finner likevel en tendens til større sammenheng mellom bolig og sysselsetting på grunn av den flyten av personale ... -
Kommunetilpasset forebygging og behandling – Overvekt og fedme blant bygdebarn. Sluttrapport
(Rapport Norsk senter for bygdeforskning, Research report, 2022) -
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
(Research report, 2021)Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ... -
Kostnadskontroll i statlige prosjekter med og uten ekstern kvalitetssikring
(Research report, 2022) -
Kraftmangel i horisonten: Norsk klima-utenrikspolitikk fra konsensus til strid?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Norsk klima-utenrikspolitikk har ligget ganske fast frem til i dag. På 2020-tallet, i det avgjørende tiåret for klimapolitikken, blir imidlertid den norske linjen utfordret. Det skyldes at en nasjonal forutsetning som ... -
Kunnskapsoppsummering om bosetting av flyktninger
(Research report, 2018)Målsettingen med denne rapporten er å gi en oversikt over forskning om bosetting av flyktninger, fra dagens bosettingsordning ble innført i 2002 og fram til april 2018. Kunnskapsoppsummeringen belyser utfordringer og ... -
Kunnskapsoppsummering om enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger
(Research report, 2018)Denne kunnskapsoppsummeringen om enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger er utarbeidet på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Arbeidet har foregått i perioden desember 2017 til mars 2018. ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan hørselshemmede barn og unge med store og små hørselstap har det på skolen og i barnehagen, tegner et bilde av at hørselshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan barn og unge med ulike grader av synshemming har det i barnehagen og på skolen, tegner et bilde av at synshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette prosjektet er ... -
Kvalitativ evaluering av Rørosprosjektet : en mobil integrert helsetjeneste
(Research report, 2020)Denne rapporten presenterer resultatene fra en kvalitativ evaluering gjort av Rørosprosjektet. På Røros er det i snart 3 år prøvd ut et konsept om Mobil integrert helsetjeneste. En av to ambulanser er byttet ut med en ... -
Kvalitet i familievernet : Ansattes vurderinger av betingelser for et faglig godt tjenestetilbud
(Research report, 2019)Dette er en rapport som formidler resultater fra en kartlegging av betingelser for kvalitet i familieverntjenesten. Kartleggingen er gjennomført blant ansatte i familievernet. Studien har sett nærmere på hva medarbeidere ... -
Kvalitet i karriereveiledning i skolen : En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen
(Research report, 2022)Denne rapporten dokumenterer et forskningsprosjekt som har undersøkt kvalitet i karriereveiledning i skolen. Prosjektet er gjennomført av NTNU Samfunnsforskning, USN, NORCE og Aarhus Universitet på oppdrag fra Direktoratet ... -
Learning systems and learning paths in sustainability transitions
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Scholars have stressed the need to better understand the role of learning in sustainability transitions. Even though progress has been made, there is a call for more research, both in the form of large-scale empirical ... -
Lederutviklingsprogram for utdanningsledelse : Programtilbyders intensjoner og deltakernes opplevelse av relevans
(Research report, 2014)Rapporten er en evaluering av «Program for utdanningsledelse» som er et samlingsbasert lederutviklingsprogram i Universitets‐ og Høyskolesektoren. Programmet er et pilotprosjekt organisert av NTNU første halvdel av 2013, ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2011)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne
(Research report, 2012)Norway recently launched a national program for school leader development, organized through the Directorate for Education (see Lysø et al 2011). NIFU and NTNU Samfunnsforskning were asked to evaluate the program, and this ...