Blar i Samforsk Open på emneord "VDP::Education: 280"
Viser treff 1-20 av 37
-
Analyser av indekser på Skoleporten 2018 : Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7. trinn, 10. trinn og Vg1
(Research report, 2019)Gjennom Elevundersøkelsen får elever i grunnskolen og videregående opplæring anledning til å si sin mening om forhold som er viktig for trivsel og læring på skolen. Undersøkelsen er et viktig verktøy for videreutvikling ... -
Analyser av indekser på skoleporten 2019 : Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7. trinn, 10. trinn og Vg 1
(Research report, 2020)Gjennom Elevundersøkelsen får elever i grunnskolen og videregående opplæring anledning til å si sin mening om forhold som er viktig for trivsel og læring på skolen. Undersøkelsen er et viktig verktøy for videreutvikling ... -
Analyser av indekser på Skoleporten 2020 : Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7.trinn, 10. trinn og Vg1
(Research report, 2021)Denne rapporten analyserer indeksene som er presentert i Skoleporten med utgangspunkt i data fra Elevundersøkelsen 2020. Analysene i rapporten er gjort på fylkes- og nasjonalt nivå og kun for de trinnene hvor Elevundersøkelsen ... -
Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede
(Research report, 2021)Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede» som NTNU Samfunnsforskning har gjennomført på oppdrag fra Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) i perioden 2019 – 2021. -
Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen
(Research report, 2021)Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ... -
Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen
(Research report, 2018)Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ... -
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
(Research report, 2019)Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ... -
Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser
(Research report, 2020)Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
(Research report, 2019)Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen ... -
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
(Research report, 2019)Med dette foreligger den endelige rapporten fra evalueringen av forskningsprosjektet om karriereveiledning i Nav Buskerud, som ble gjennomført i tidsperioden fra 1.9. 2016 til 1.9.2019. Evalueringen er finansiert av ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
(Research report, 2022)Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
(Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ... -
Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm
(Research report, 2022)Denne rapporten evaluerer KS sin satsning på skolelederutvikling Led skole. Rammeverket for Led skole er utviklet av KS med et mål om lokale skreddersydde lederutviklingsprosjekter hvor skoleeier tar et større ansvar for ... -
Foreldreundersøkelsen 2021/22 : Analyse av Foreldreundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22
(Research report, 2022)Rapporteringen fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser er fordelt på ulike rapporter, som publiseres gjennom året. Denne rapporten presenterer resultatene fra Foreldreundersøkelsen fra og med 1. trinn til og med 10. trinn. -
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
(Research report, 2023)Denne rapporten presenterer det årlige dypdykket tilknyttet Elevundersøkelsen, og tematikken springer ut fra analysene i hovedrapporten. Tema er inkludering og ekskludering i elevers digitale verden, og vi belyser sammenhengen ... -
Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor
(Research report, 2019)I denne delrapporten diskuteres det hvordan et begrep som inkludering i skolen kan forstås, og hva slags arbeid det kreves i skolen for å få til inkludering – på alvor. De ulike deltakernes prosjekter diskuteres og belyses ... -
Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan
(Research report, 2024)Rammeplanen for skolefritidsordningen i Norge (SFO) ble innført som forskrift til Opplæringsloven fra og med august 2021. I tiden etter har en forskergruppe fra NTNU Samfunnsforskning AS, NIFU og Stockholms Universitet ... -
Lærerundersøkelsen 2021/22 : Analyse av Lærerundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22
(Research report, 2022)Rapporteringen fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser er fordelt på ulike rapporter, som publiseres gjennom året. Denne rapporten presenterer resultatene fra Lærerundersøkelsen 2021-2022, basert på dataene samlet ... -
Læringsmiljøprosjektet : Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet
(Research report, 2018)Læringsmiljøprosjektet var et prosjekt som skulle tilbys skoler med vedvarende høye mobbetall. Utdanningsdirektoratet fikk i oppdrag høsten 2013 å iverksette prosjektet i utvalgte kommuner. Hensikten med å identifisere ...