Browsing Rapporter by Issue Date
Now showing items 181-200 of 331
-
Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse? : Faktorer som påvirker ekskludering og inkludering i skolen
(Research report, 2017)Denne rapporten er initiert av Norges Handikapforbund (NHF) og Handikappede Barns Foreldreforening (HBF) som fikk finansiering til å gjennomføre et større prosjekt for å sette et nytt offentlig fokus på inkludering av ... -
Geografiske levekårsvariasjoner for personer med funksjonsnedsettelse : Et kunnskapsgrunnlag
(Research report, 2017)Bakgrunnen for denne studien har vært at vi vet lite om i hvor stor grad funksjonshemmedes levekår varierer med bosted i Norge. Med dette som utgangspunkt har formålet med denne rapporten vært å framskaffe et bedre ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1
(Research report, 2017) -
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?
(Research report, 2017)Denne rapporten undersøker hvordan Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser benyttes av skoler og kommuner som en del av kvalitetsvurderingssystemet. Prosjektet har vært gjennomført parallelt med NTNU Samfunnsforsknings ... -
Evaluering av Læringsmiljøprosjektet : Delrapport 2 Resultatnotat om Pedagogisk Psykologisk Tjeneste sin rolle
(Research report, 2017)Utdanningsdirektoratet fikk høsten 2013 i oppdrag å iverksette et prosjekt for å bedre læringsmiljøet ved skoler med vedvarende høye mobbetall. Hensikten med å identifisere disse var å tilby skolene og de respektive kommunene ... -
Overgang skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming
(Research report, 2017)Denne undersøkelsen har blitt gjennomført i perioden januar 2016 til oktober 2017 og omhandler personer med utviklingshemmings deltakelse i arbeidsliv og skolers tilrettelegging for elever med utviklingshemming særlig med ... -
Rettighetsinngripende tiltak i kommunale botilbud : en nasjonal kartlegging
(Research report, 2017)Denne rapporten er en kartlegging av eventuell bruk av rettighetsinngripende tiltak overfor personer som bor i kommunale og egne boliger og private institusjoner som kommunene har driftsavtale med. Kartleggingen har sin ... -
Gjennomstrømming eller bostabilitet? : Barnefamilier i kommunale boliger
(Research report, 2017)Dette prosjektet har undersøkt kommunens praksis overfor barnefamilier i kommunale boliger og hvilke virkninger kommunenes praksis har på familiene. Metodene vi benyttet var casestudier, reanalyse av egne kvalitative data, ... -
Når mitt hjem er din arbeidsplass : For ansatte som jobber i bofellesskap for unge voksne med funksjonsnedsettelser. Et forskningsprosjekt i samarbeid med beboere i Skjermveien.
(Research report, 2017)Skjermveien er et godt hjem for beboere, og et fint sted å jobbe. Beboere har gode relasjoner til sine venner, naboer og assistenter og opplever god støtte i hverdagen. Ansatte trives, blir ofte over lengre tid og det er ... -
Elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skoler : Opplæringssituasjon i skole og bedrift
(Research report, 2017)Utdanningsdirektoratet har gitt NTNU Samfunnsforskning i oppdrag å utarbeide en forskningsrapport om overgangen skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. I det prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse ... -
Mobbing og arbeidsro i skolen : Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2016/2017
(Research report, 2017)Denne rapporten er en gjennomgang av resultatene fra Elevundersøkelsen 2016 som omhandler mobbing og arbeidsro i skolen. Undersøkelsen omhandler elevenes vurderinger av disse områdene høsten 2016. I tillegg ser vi på hvordan ... -
Gjengangerkriminalitet i Trondheimsregionen : Et samarbeidsprosjekt om kriminelle gjengangeres liv og virke
(Research report, 2017)Denne rapporten presenterer resultatet fra prosjektet Gjengangerkriminalitet i Midt-Norge. Prosjektet har dreid seg om de mest aktive kriminelle rusavhengige i Trondheimsregionen og vært et samarbeid mellom NTNU ... -
Peer problems and hyperactivity-impulsivity among Norwegian and American Children – The role of 5-HTTLPR.
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
‘They need to … ’: Exploring practitioners’ attitudes in relation to newcomer migrant children’s needs in Norwegian day care
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Evaluering av Euroskolens tiltak for Avklaring i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag
(Research report, 2017)Euroskolen tok våren 2016 kontakt med NTNU Samfunnsforskning med forespørsel om å evaluere gjennomføringen av tiltakene Avklaring og Oppfølging. Oppdraget var betinget av at Euroskolen fikk tilslag fra NAV på gjennomføringen ... -
Potensialet for Assertive Community Treatment (ACT) og Fleksibel ACT (FACT) i Norge
(Research report, 2017)Denne rapporten anbefaler: 1. Etablering ACT-team og/eller FACT-team i DPS-regioner med minst 40 000 innbyggere over 18 år og maksimum én times reisevei fra DPS-et til regionens ytterkanter. ACT-team bør opprettes når ... -
Informasjon, mening og mestring hos enslige mindreårige asylsøkere i Norge
(Research report, 2018)Denne studien fokuserer på sammenhengen mellom enslige mindreårige asylsøkeres psykiske helse og omsorgsbehov, mestring, konsekvenser av opplevd rettsikkerhet om informajsonsarbeid i norske mottak. Særlig oppmerksomhet er ... -
God hjelp når det trengs : Lavterskeltilbud i kommunene til voksne med lettere psykisk helse- og rusutfordringer
(Research report, 2018)Hovedmålet med fagheftet er å gi eksempler på hvordan kommunene kan bygge opp gode lavterskeltilbud til mennesker med lettere rus- eller psykisk helseutfordringer -
Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle
(Research report, 2018)Skolefritidsordningen (SFO) i Norge strekker seg tilbake til 1950-tallet, men da som såkalte fritidshjem. Ordningen med SFO, både i omfang og oppmerksomhet, skjøt fart på slutten av 1980-tallet, og det var med innføringen ... -
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale.
(Research report, 2018)Denne rapporten presenterer resultatene fra en gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering på fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale. Arbeidet ble gjennomført av NTNU Samfunnsforskning ...