Blar i Rapporter på tittel
Viser treff 176-195 av 326
-
Kunnskapsoppsummering om bosetting av flyktninger
(Research report, 2018)Målsettingen med denne rapporten er å gi en oversikt over forskning om bosetting av flyktninger, fra dagens bosettingsordning ble innført i 2002 og fram til april 2018. Kunnskapsoppsummeringen belyser utfordringer og ... -
Kunnskapsoppsummering om enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger
(Research report, 2018)Denne kunnskapsoppsummeringen om enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger er utarbeidet på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Arbeidet har foregått i perioden desember 2017 til mars 2018. ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan hørselshemmede barn og unge med store og små hørselstap har det på skolen og i barnehagen, tegner et bilde av at hørselshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan barn og unge med ulike grader av synshemming har det i barnehagen og på skolen, tegner et bilde av at synshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette prosjektet er ... -
Kvalitativ evaluering av Rørosprosjektet : en mobil integrert helsetjeneste
(Research report, 2020)Denne rapporten presenterer resultatene fra en kvalitativ evaluering gjort av Rørosprosjektet. På Røros er det i snart 3 år prøvd ut et konsept om Mobil integrert helsetjeneste. En av to ambulanser er byttet ut med en ... -
Kvalitet i familievernet : Ansattes vurderinger av betingelser for et faglig godt tjenestetilbud
(Research report, 2019)Dette er en rapport som formidler resultater fra en kartlegging av betingelser for kvalitet i familieverntjenesten. Kartleggingen er gjennomført blant ansatte i familievernet. Studien har sett nærmere på hva medarbeidere ... -
Kvalitet i karriereveiledning i skolen : En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen
(Research report, 2022)Denne rapporten dokumenterer et forskningsprosjekt som har undersøkt kvalitet i karriereveiledning i skolen. Prosjektet er gjennomført av NTNU Samfunnsforskning, USN, NORCE og Aarhus Universitet på oppdrag fra Direktoratet ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2011)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne
(Research report, 2012)Norway recently launched a national program for school leader development, organized through the Directorate for Education (see Lysø et al 2011). NIFU and NTNU Samfunnsforskning were asked to evaluate the program, and this ... -
Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle
(Research report, 2018)Skolefritidsordningen (SFO) i Norge strekker seg tilbake til 1950-tallet, men da som såkalte fritidshjem. Ordningen med SFO, både i omfang og oppmerksomhet, skjøt fart på slutten av 1980-tallet, og det var med innføringen ... -
Levekår blant personer med nedsatt funksjonsevne. Analyse av levekårsundersøkelsen blant personer med nedsatt funksjonsevne 2007
(Research report, 2009)Denne rapporten gir en generell oversikt over personer med nedsatt funksjonsevne og deres levekår på ulike samfunnsområder per 2007. Gruppen med ”nedsatt funksjonsevne” er definert og operasjonalisert på bakgrunn av ... -
Levekår for barn i asylsøkerfasen
(Research report, 2015)Denne rapporten er en del av oppfølgingen av stortingsmeldingen Barn på flukt (Meld. St. 27 2011-2012), der asylbarns levekårssituasjon er et sentralt punkt (tiltak 6). Rapporten er utarbeidet av NTNU Samfunnsforskning, i ... -
Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne : Fellestrekk og variasjon
(Research report, 2015)Bakgrunnen for denne rapporten er dels at personer med nedsatt funksjonsevne er en svært sammensatt og heterogen gruppe, og dels behovet for å etablere et godt system for dokumentasjon av levekårene for funksjonshemmete. ... -
Likeverdig tilgang til psykiske helsetjenester? : Refleksjoner og erfaringer hos unge mennesker med hørselshemming
(Research report, 2022)Rapporten presenterer et helsetjenesteforskningsprosjekt som tar for seg møtet mellom unge med hørselshemming og psykiske helsetjenester i Norge. Nedsatt hørsel er en mulig risikofaktor for psykiske helseutfordringer, ... -
Livsmestring hos enslige mindreårige asylsøkere : Utprøving av HIPP - metoden i returmotiverende arbeid i mottak
(Research report, 2011)Denne rapporten bygger på erfaringer fra et utviklingsprosjekt der det ble gjennomført to kurs i Help Increase the Peace Program (HIPP) med enslige mindreårige asylsøkere som målgruppe. De to kursene ble gjennomført blant ... -
Lærerrollen sett fra lærernes ståsted
(Research report, 2013)Prosjektet ”Skolen som arbeidsplass: trivsel, mestringsforventning, stress og utbrenthet” er støttet av Norges forskningsråd. I denne rapporten har vi rettet søkelyset mot hvordan arbeidet i skolen oppleves av lærerne; ... -
Lærerundersøkelsen 2021/22 : Analyse av Lærerundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22
(Research report, 2022)Rapporteringen fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser er fordelt på ulike rapporter, som publiseres gjennom året. Denne rapporten presenterer resultatene fra Lærerundersøkelsen 2021-2022, basert på dataene samlet ... -
Læringsmiljøet i norsk skole: Har pandemien påvirket utviklingen?
(Research report, 2022)Pandemien har ført til nedstengning av skoler og hjemmeskoler for mange elever. Elevenes læring har skjedd i et annet læringsmiljø enn det vanlige i skolen. Også der hvor undervisningen har skjedd på skolen under pandemien, ...