• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • NTNU Samfunnsforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK
  • View Item
  •   Home
  • NTNU Samfunnsforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Helhetlig oppfølging : Nyankomne elever med lite skolebakgrunn fra opprinnelseslandet og deres opplæringssituasjon

Thorshaug , Kristin; Svendsen, Stina
Research report
Thumbnail
View/Open
Helhetlig+oppf%C3%B8lging+WEB.pdf (1.856Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2365756
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [557]
  • Rapporter [351]
Original version
112 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2014  
Abstract
Prosjektet "Helhetlig oppfølging av nyankomne elever" har fokusert på elever i ungdomsskolen og den videregående skolen som har ankommet Norge sent i skoleløpet og som har lite eller ingen relevant skolebakgrunn fra hjemlandet. For denne gruppen kan møtet med det norske utdanningssystemet bli utfordrende, både når det gjelder muligheter til å tilegne seg opplæringen og gjennomføringsgrad.

Samtidig er det et overordnet politisk mål at flest mulig skal kunne fullføre den utdanningen de ønsker og har behov for. Formålet med prosjektet har vært å bidra til systematisert og økt kunnskap om situasjonen til nyankomne elever med lite skolebakgrunn fra hjemlandet og rammene som påvirker deres muligheter til å lykkes med sin skolegang.

Rapporten er basert på intervjuer med minoritetsspråklige elever og foresatte, lærere, skoleledelse og skoleeiere på fylkeskommunalt og kommunalt nivå og samarbeidspartnere utenfor skoleverket, samt en gjennomgang av offentlige dokumenter og tidligere forskning. Samlet omfatter datainnsamlingen intervjuer med over 80 informanter.
Description
-

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit