Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKongsvik, Trond
dc.contributor.authorBye, Rolf Johan
dc.contributor.authorFenstad , Jørn
dc.contributor.authorGjøsund, Gudveig
dc.contributor.authorHaavik, Torgeir K
dc.contributor.authorOlsen, Marit Schei
dc.contributor.authorStørkersen, Kristine Vedal
dc.date.accessioned2015-12-21T20:04:54Z
dc.date.accessioned2015-12-29T14:43:01Z
dc.date.available2015-12-21T20:04:54Z
dc.date.available2015-12-29T14:43:01Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citation120 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2012
dc.identifier.isbn978-82-7570-258-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2372298
dc.description-
dc.description.abstractDenne rapporten omhandler Statoil Marine Operasjoner sin logistikk-kjede og er en evaluering av eksisterende barrierer mot kollisjon mellom forsyningsfartøy og innretning. Rapporten er et resultat av en studie gjennomført på oppdrag fra Statoil Marine Operasjoner. Hovedmålsettingen for studien var tredelt. Vi ønsket å kartlegge hvordan kollisjoner mellom fartøy og innretning kan oppstå, hvilke barrierer som eksisterer og hvor gode disse barrierene er. Totalt 47 personer fra logistikk-kjeden er blitt intervjuet. I tillegg er det blitt gjennomført en fareidentifikasjon (HAZID) med en håndplukket ekspertgruppe som representerte de sentrale leddene i logistikk-kjeden. Dette materialet dannet bakgrunnen for en oversikt og godhetsvurdering av 32 sentrale primær- og sekundærbarrierer som er identifisert, da knyttet til følgende aktiviteter: fartøyanskaffelser, baseaktiviteter, seiling, entring av sikkerhetssonen, lossing/lasting, og avgang fra innretning. Hovedinntrykket er at det er mange, godt fungerende barrierer som reduserer sannsynligheten for sammenstøt mellom fartøy og innretning. Likevel peker denne rapporten på noen områder der barrierene kan styrkes ytterligere. I prioritert rekkefølge vi vil spesielt fremheve fire slike områder: 1.Fartøymannskapet bør tilbys mer trening på manuell manøvrering av fartøy for å styrke håndteringen av eventuelt bortfall av Dynamisk posisjonering (DP), framdriftsproblemer og nødsituasjoner under losse- og lasteoperasjoner. 2.Vi viser til mangler ved DP-referansesystemer (Radius, Fanbeam) ved en rekke innretninger som svekker redundansen. Her er vår anbefaling at redundansen styrkes ved å sørge for at referansesystemer blir montert på samtlige installasjoner. 3.Det bør legges til rette for en større involvering av personell fra innretningene i utarbeidelsen av laste- og seilingsplaner. Dette vil redusere risikoen for sammenstøt mellom fartøy og innretning ved at liggetid ved innretninger reduseres. 4.En bedre logistikkplanlegging knyttet til rigger kan også redusere liggetiden.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Barrierer-mot-kollisjoner-mellom-fartøy-og-innretninger.aspx
dc.titleBarrierer mot kollisjoner mellom fartøy og innretninger. Identifisering, vurderinger og mulige forbedringstiltak
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-12-21T20:04:54Z
dc.identifier.cristin905494


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel