Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.date.accessioned2016-03-31T11:46:25Z
dc.date.accessioned2016-04-01T06:37:55Z
dc.date.available2016-03-31T11:46:25Z
dc.date.available2016-04-01T06:37:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citation21 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2016
dc.identifier.isbn978-82-7570-456-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383478
dc.description-
dc.description.abstractI denne rapporten evalueres bruken av det nettbaserte undervisningsopplegget «Salaby – allemannsretten». Målgruppen er elever i barne- og ungdomsskolen (1. – 10. klasse). Evalueringen er gjort på oppdrag fra Norsk Friluftsliv, som har ansvar for planlegging, daglig ledelse og gjennomføring av Friluftslivets år 2015 – en nasjonal markering av norsk friluftsliv. Det nettbaserte undervisningsopplegget kan ha flere funksjoner. For det første, kan det i seg selv bidra til å synliggjøre, og øke oppmerksomheten mot friluftsliv. Dernest kan det bidra til økt kunnskap om, og forståelse for friluftsliv. For det tredje, kan undervisningsopplegget påvirke atferd. Det er krevende å evaluere i hvilken grad «Salaby – allemannsretten» påvirker elevenes holdninger og atferd. Det nettbaserte undervisningsopplegget er ikke det eneste som påvirker målgruppen. Elevene får enormt mange impulser, på skolen, gjennom media og i møtet med andre mennesker. Elevene er selvstendige individer, som sorterer, fortolker og bearbeider alle de inntrykk de får gjennom oppveksten. Av den grunn blir det tilnærmet umulig å «måle» hvor sterk påvirkningen har vært fra en kilde. Avstanden fra å lese om friluftsliv, gjerne innendørs ved en datamaskin/lesebrett, til å være aktive ute i fri luft kan være lang. Avstanden fra skjermen til aktivt friluftsliv vil være avhengig av vær og føre, avstander, sosiale relasjoner, og mange andre forhold. Evalueringen av «Salaby – allemannsretten» bygger i hovedsak på bruk av bruk nettstedet fra 9. september 2015 og fram til 16. februar 2016. Det er også gjennomført intervju med noen skoleledere og lærere om bruk av undervisningsopplegget. Det er også gjennomført en enkel analyse av i hvilken grad bruk av nettstedet har blitt påvirket av markedsføringstiltak. Bruk av Salaby er lisensbasert, men 200 000 abonnenter på 1. – 7. trinn. Dette antallet er nesten halvparten av alle elever i denne aldersgruppen. Disse tallene viser at Salaby er utbredt i den norske skolen. «Salaby – allemannsretten» er gratis for alle. Det betyr at de 623 755 elevene ved de 2 867 grunnskolene i Norge (Udir 2015), og elvenes lærere og foresatte, er potensielle brukere av «Salaby – allemannsretten».
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Salaby---allemannsretten--Evaluering-av-et-nettbasert-undervisningsopplegg-Friluftslivets-%c3%a5r-2015.aspx
dc.titleSalaby - allemannsretten : Evaluering av et nettbasert undervisningsopplegg Friluftslivets år 2015
dc.typeResearch report
dc.date.updated2016-03-31T11:46:25Z
dc.identifier.cristin1348021


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel