dc.contributor.author | Garvik, Marianne | |
dc.contributor.author | Valenta, Marko | |
dc.date.accessioned | 2018-11-29T13:08:39Z | |
dc.date.available | 2018-11-29T13:08:39Z | |
dc.date.created | 2018-09-04T15:37:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7570-539-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2575500 | |
dc.description.abstract | Denne studien fokuserer på sammenhengen mellom enslige mindreårige asylsøkeres psykiske helse og omsorgsbehov, mestring, konsekvenser av opplevd rettsikkerhet om informajsonsarbeid i norske mottak. Særlig oppmerksomhet er rettet mot enslige mindreårige med avslag/midlertidige tillatelser og hvordan de håndterer ventetiden frem til de fyller 18 år og avslagsvedtaket iverksettes. Rapporten er skrevet i en tid preget av store endringer når det gjelder de deler av asylsystemet som har ansvar for enslige mindreårige asylsøkere. Dette skyldes primært store endringer i ankomsttallene, mottaksnedleggelser og innstramninger i asylpolitikken som har hatt klar innvirkning på store grupper enslige mindreårige asylsøkere i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført med utgangspunkt i en antakelse om at disse endringene har resultert i økt behov for tilpasset informasjon og omsorg overfor enslige mindreårige asylsøkere som har vært mest berørt. Mange av disse var såkalte "oktoberbarn" som skulle fylle atten år i løpet av høsten 2017 og dermed risikerte uttransportering. De siste intervjuene og mottaksbesøkene ble gjennomført i mars 2018. | |
dc.language.iso | mis | |
dc.publisher | NTNU Samfunnsforskning | |
dc.title | Informasjon, mening og mestring hos enslige mindreårige asylsøkere i Norge | |
dc.title.alternative | Informasjon, mening og mestring hos enslige mindreårige asylsøkere i Norge | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 129 | |
dc.identifier.cristin | 1606688 | |
cristin.unitcode | 7403,8,0,0 | |
cristin.unitname | Mangfold og inkludering | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |