Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaraldsvik, Marianne
dc.contributor.authorIversen, Jon Marius Vaag
dc.contributor.authorNyhus, Ole Henning
dc.date.accessioned2021-04-19T06:27:49Z
dc.date.available2021-04-19T06:27:49Z
dc.date.created2021-04-16T14:32:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7570-639-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2738220
dc.description.abstract​I Norge finnes det friskoler i hele grunnopplæringen, det vil si både i grunnskolen, som hovedsakelig er kommunenes ansvar, og videregående opplæring, som er fylkeskommunenes ansvar. Friskolelovens § 3-6 regulerer spesialundervisning og pedagogisk-psykologiske tjenester for elever i friskoler. Her fastsettes det at det er hjemkommunen eller hjemfylket som skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndige vurderinger og fattet vedtak om spesialundervisning, samt at (fylkes)kommunen skal dekke aktuelle utgifter. På samme måte vil også utgiftene til særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring, samt skysskostnader dekkes av aktuell hjemkommune. Målet med denne rapporten er å kartlegge kommunesektorens kostnader for elever i friskoler, samt å vurdere hvor godt trekkordningen reflekterer kommunesektorens faktiske kostnader knyttet til disse elevene. Videre er det også gjort vurderinger av mulige andre modeller eller om det bør innføres justeringer av dagens finansieringsmodell. ​
dc.language.isonob
dc.publisherNTNU Samfunnsforskning AS
dc.titleVurdering av nivået på trekkordningen for elever i frittstående skoler
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Økonomi: 210
dc.subject.nsiVDP::Economics: 210
dc.source.pagenumber79
dc.identifier.cristin1904622
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel