Browsing Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK by Issue Date
Now showing items 141-160 of 506
-
Evaluering av Enovas passivhusprogram
(Research report, 2015)NTNU Samfunnsforskning, Studio Apertura har i samarbeid med Rambøll og SINTEF Byggforsk evaluert Enovas støtteprogram for nye og eksisterende bygninger som oppgraderes eller bygges på passivhus- eller lavenergibyggnivå. ... -
En god nabo : Evaluering av Redd Barna sitt arbeid med nylig bosatte familier
(Research report, 2015)I denne rapporten sammenfattes resultatene fra evalueringen av Redd Barnas prosjekt En god nabo i Bergen og i Oslo, bydel Frogner. I En god nabo er målet å lette integreringen ved at frivillige i Redd Barna fungerer som ... -
Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014
(Research report, 2015)Denne rapporten er et utdrag av den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger ... -
Boligen som integreringsarena for flyktninger : Kristiansunds vei mot en helhetlig praksis
(Research report, 2015)NTNU Samfunnsforskning og Kristiansund kommune, med støtte fra Husbanken, inngikk et samarbeid med fokus på boligen som integreringsarena for flyktninger i 2014. Kommunen ønsket å endre på sin praksis der flyktninger ... -
Mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2014/15
(Research report, 2015)Denne rapporten omhandler elevers opplevelse av mobbing, krenkelser og arbeidsro i den norske skolen. Dataene er hentet fra årets Elevundersøkelse som har vært gjennomført i perioden fra 1. oktober 2014 til 9. januar 2015. ... -
Statistiske undersøkelser av spørsmål om mobbing : Analyse av Elevundersøkelsen våren 2015
(Research report, 2015)Dette notatet er en analyse av data av den frivillige gjennomføringen av Elevundersøkelsen som ble foretatt våren 2015. Analysene har som hensikt å undersøke om det er eventuelle metodiske effekter som kan forklare en ... -
Levekår for barn i asylsøkerfasen
(Research report, 2015)Denne rapporten er en del av oppfølgingen av stortingsmeldingen Barn på flukt (Meld. St. 27 2011-2012), der asylbarns levekårssituasjon er et sentralt punkt (tiltak 6). Rapporten er utarbeidet av NTNU Samfunnsforskning, i ... -
Folkehelse - fra plan til praksis : En prosjekt- og erfaringsoppsummering
(Research report, 2015)Denne rapporten er sluttrapport etter følgeevalueringen NTNU Samfunnsforskning har gjennomført av Sør-Trøndelag fylkeskommune sitt prosjekt "Oppfølging av overordnede folkehelsemål i økonomi- og virksomhetsplaner" hvor ... -
Folkehelse - Fra plan til praksis : En kunnskapsoppsummering
(Research report, 2015)Denne rapporten er en kunnskapsoppsummering knyttet til hvordan operasjonalisering av vedtatte folkehelsemål skjer. Dette arbeidet starter når kommunale planer med overordnede folkehelsemål er vedtatt. I den fasen skal de ... -
Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder
(Research report, 2015)Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne, og ... -
Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne : Fellestrekk og variasjon
(Research report, 2015)Bakgrunnen for denne rapporten er dels at personer med nedsatt funksjonsevne er en svært sammensatt og heterogen gruppe, og dels behovet for å etablere et godt system for dokumentasjon av levekårene for funksjonshemmete. ... -
Lærlingundersøkelsen 2014 : Analyser av variasjoner og sammenhenger Lærlingundersøkelsen 2014
(Research report, 2015)Denne rapporten er den tredje rapporteringen av de årlige analysene av Lærlingundersøkelsen 2013-2016. Hovedformålet i den første rapporten var å forbedre Lærlingundersøkelsen som verktøy for informasjonsinnhenting og ... -
Trygghet for barn og unge i kommunale utleieboliger i Bergen Kommune
(Research report, 2015)På vegne av Bergen kommune har NTNU Samfunnsforskning gjennomført en undersøkelse av barn og unges trygghet i kommunale utleieboliger i Bergen kommune. Prosjektperioden var fra januar til april 2015. Problemstillingene ... -
Barns innflytelse på samværsordninger og bosted. Barns samvær og bosted i familier der foreldrene ikke bor sammen
(Research report, 2015)I denne rapporten undersøkes barns innflytelse på egen bosteds- og samværsordning. Analysene er basert på data fra undersøkelsen Samvær og bosted 2012, som Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte vinteren 2012-13, en ... -
Prat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarena
(Research report, 2015)I flere år har bibliotekene jobbet med å videreutvikle det de omtaler som flerkulturelle bibliotekstjenester. Med prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har folkebibliotekene i de største byene tatt tjenestetilbudet et skritt ... -
Analyser av indekser på Skoleporten 2014. Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7.trinn, 10. trinn og Vg1
(Research report, 2015)Denne rapporten analyserer indeksene som er presentert i Skoleporten med utgangspunkt i data fra Elevundersøkelsen 2014. Tidligere tilsvarende rapporter har sammenlignet utviklingen på indeksene over flere år, men på ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan barn og unge med ulike grader av synshemming har det i barnehagen og på skolen, tegner et bilde av at synshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette prosjektet er ... -
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
(Research report, 2015)Forskning om hvordan hørselshemmede barn og unge med store og små hørselstap har det på skolen og i barnehagen, tegner et bilde av at hørselshemmede barn og unge jevnt over strever mer i skolen enn vanlige elever. Dette ... -
Vi sprenger grenser : Følgeevaluering av et pilotprosjekt
(Research report, 2015)Satsningen Vi sprenger grenser springer ut av St. meld. nr. 18 (2010-2011) Læring og fellesskap som har som anliggende å få det eksisterende utdanningstilbudet til barn og unge med utviklingshemming og sammensatte vansker ... -
Social Exclusion Predicts Impaired Self-Regulation: A 2-Year Longitudinal Panel Study Including the Transition from Preschool to School
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The need-to-belong theory stipulates that social exclusion (i.e., being rejected by peers) impairs the ability to self-regulate, and experimental studies with adults support this contention, at least on a short-term basis. ...