Blar i Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK på utgivelsesdato
Viser treff 161-180 av 506
-
Service users’ experiences and views of aggressive situations in mental health care: a systematic review and thematic synthesis of qualitative studies
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Background: Aggressive situations occurring within mental health services can harm service users, staff, and the therapeutic environment. There is a consensus that the aggression phenomenon is multidimensional, but the ... -
Sign language, translation and rule of law – deaf people's experiences from encounters with the Norwegian criminal justice system
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities was ratified in Norway, June 2013. Nordic countries are generally associated with the promotion of human rights as well as disability rights. The Rule of Law ... -
Familiegjenforening i eksil : Forebygging gjennom familiesamtaler
(Research report, 2016)Dette veiledningshefte er blitt til ut fra erfaringer gjennom flere år i klinisk arbeid med flyktninger både i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Det er utviklet i samarbeid mellom RVTS Midt, Flyktningehelseteamet ... -
Psykolog i kommunen : en medspiller
(Research report, 2016)Dette heftet er en samling av eksempler og fagstoff om psykologer i norske kommuner. -
Salaby - allemannsretten : Evaluering av et nettbasert undervisningsopplegg Friluftslivets år 2015
(Research report, 2016)I denne rapporten evalueres bruken av det nettbaserte undervisningsopplegget «Salaby – allemannsretten». Målgruppen er elever i barne- og ungdomsskolen (1. – 10. klasse). Evalueringen er gjort på oppdrag fra Norsk Friluftsliv, ... -
Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015
(Research report, 2016)Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ... -
Barnevernets rolle i bosetting og oppfølging av enslige mindreårige flyktninger
(Research report, 2016)Denne rapporten er en del av forskningsprosjektet Myter eller realiteter? Møter mellom innvandrere og barnevernet, finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2013-2016). Formålet med prosjektet er å videreutvikle ... -
Mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen : Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2015/16
(Research report, 2016)Denne rapporten er en gjennomgang av resultatene fra Elevundersøkelsen 2015 som omhandler mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen. Undersøkelsen omhandler elevenes vurderinger av disse områdene høsten 2015. I tillegg ser ... -
Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014
(Research report, 2016)Denne rapporten gir en beskrivelse om hvordan høyt presterende elever skårer på indeksene som presenteres i skoleporten, samt sentrale læringsmiljøvariabler som innsats, opplevelse av relevans og opplevelse av ulike typer ... -
Evaluering av Læringsmiljøprosjektet : Delrapport 1 - resultatnotat av survey til skoleledere og skoleeiere
(Research report, 2016)Dette notatet er en delrapport i evalueringen av Læringsmiljøprosjektet -
Analyse av indekser på Skoleporten 2015 : Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7. trinn,10. trinn og Vg1
(Research report, 2016)Gjennom Elevundersøkelsen får elever i grunnskolen og videregående opplæring anledning til å si sin mening om forhold som er viktig for trivsel og læring på skolen. Undersøkelsen er et viktig verktøy for videreutvikling ... -
Lærlingundersøkelsen 2015 : En analyse av yrkesfaglærernes kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur
(Research report, 2016)Denne rapporten er den fjerde rapporteringen av de årlige analysene av Lærlingundersøkelsen 2013-2016. Hovedformålet i den første rapporten var å forbedre Lærlingundersøkelsen som verktøy for informasjonsinnhenting og ... -
Forståelse gjennom dialog : Evaluering av dialoggrupper for nylig bosatte foreldre i Trondheim kommune
(Research report, 2016)I dette prosjektet har NTNU Samfunnsforskning evaluert arbeidet med dialoggrupper for foreldre som gjøres i regi av Kvalifiseringssenteret for innvandrere (INN) i Trondheim kommune. Deltakerne er foreldre som deltar ... -
Trygghet for barnefamilier i kommunale utleieboliger
(Research report, 2016)Denne rapporten oppsummerer arbeidet som er gjort i prosjektet «Trygghet for barnefamilier i kommunale utleieboliger». I prosjektet har fokuset vært todelt. Vi har undersøkt hvor trygt det er å bo i kommunale boliger og ... -
Overhalla kommune - utvikling av bo- og miljøtjenesten : En undersøkelse blant brukere, pårørende og ansatte
(Research report, 2016)Overhalla kommune er med i et prosjektsamarbeid mellom 6 kommuner i Trøndelag og NTNU Samfunnsforskning, Nord Universitet og NTNU Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap. Prosjektet har tittelen «Omfattende tjenester ... -
Regelrett eller rett regel? Håndtering og praktisering av regelverket for havbruksnæringen
(Research report, 2016) -
Kjønn i forskning om funksjonshemming : En litteraturstudie
(Research report, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke i hvilken grad og hvordan et kjønnsperspektiv har blitt integrert i norsk forskning om funksjonshemming etter år 2000. Norsk forskning forstås som forskning skrevet av en eller ... -
Screening for persistent psychopathology in 4-year-old children
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Ung og voksen i Selbu : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu
(Research report, 2016)«Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser og betingelser. Datainnsamlingen startet høsten 2014 blant elevene på Selbu videregående skole. ... -
Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu
(Research report, 2016)«Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser og betingelser. Prosjektet ble startet høsten 2014, og skal gi økt forståelse for hvordan elevene ...