Mobbing i videregående opplæring : Forekomst og forståelse av mobbing blant elever og lærlinger i Vestfold
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365790Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [496]
- Rapporter [326]
Originalversjon
40 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2014Sammendrag
Denne rapporten har belyst forekomst og forståelse av mobbing blant videregåendeelever og lærlinger i Vestfold. I rapporten har det kommet fram at forekomsten avmobbing blant elever og lærlinger i Vestfold er om lag det samme som nivået i restenav landet. Blant både lærlinger og elever er det 2,4 prosent som rapporterer at de ermobbet. Blant elevene er det flere gutter enn jenter som oppgir at de er mobbet, mensforholdet er motsatt blant lærlinger.
Når det gjelder opplevelser av krenkelser på skolen oppgir imidlertid en langt høyereandel elever at de har opplevd jevnlig en eller flere typer krenkelser på skolen enn deter elever som har rapportert mobbing. I Vestfold er det nærmere 16 prosent av elevenesom oppgir at de har opplevd en eller flere av seks ulike typer krenkelser to eller treganger i måneden eller mer.
Beskrivelse
-