Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2464766Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [506]
- Rapporter [331]
Sammendrag
Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova «rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring». Skoleeiere og skoleledere har gjennom loven omfattende plikter når det gjelder rutiner og tiltak som skal sikre elevene gode og helsefremmende arbeidsforhold. Dette innebærer blant annet at skolene skal dokumentere hvordan de jobber forebyggende og hvordan de evaluerer sitt arbeid med skolemiljøet.