Tett på - nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT : Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Johansen, Wibeke; Leiulfsrud, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Nyhus, Ole Henning; Wendelborg, Christian
Research report
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [543]
- Rapporter [346]
Abstract
Denne rapporten er den første forskningsrapporten i pilotutprøvingsprosjektet PPT Tett på. Tett på ble startet opp med finansiering av midler fra Utdanningsdirektoratet, i en oppfølging av Meld.st. 6 (2019-2020). Her ble det konkretisert at man skulle starte opp konkrete prosjekter for å se på ulike måter å organisere det spesialpedagogiske arbeidet på i barnehager og skoler. I rapporten presenterer vi piloten i stor bredde— hvordan den er utviklet, hva den bygger på, og status for pilotutprøvingen så langt. De overordnede problemstillingene for rapporten er hva som kjennetegner den spesialpedagogiske organiseringen i kommunene som deltar, om vi ser noen utvikling i arbeidet i kommunene som deltar, hva som er status for barnas faglige, sosiale og psykiske inkludering i deltagerkommunene, hvordan Tett på-modellen endrer organisasjonene, og hvordan organisasjonene endrer Tett på-modellen. I tillegg bruker vi kunnskapen om barnas faglige, sosiale og psykiske inkludering i de tre kommunene for å peke på områder for utviklingen og det videre arbeidet i de tre kommunene. Tett på - nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT : Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner