• Dobbelt sårbar - Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak 

      Berg, Berit; Kittelsaa, Anna M. (Research report, 2012)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utlendingsdirektoratet og handler om funksjonshemmete barn og unge i asylmottak. Kunnskapen om denne gruppa er begrenset – både i Norge og i land det er vanlig å sammenligne oss ...
    • Drivere bak investeringer i norske kommuner 

      Haraldsvik, Marianne; Hopland, Arnt Ove; Kvamsdal, Sturla F (Research report, 2020)
      I perioden 2003-2018 økte samlet brutto investeringsutgifter for norske kommuner med omtrent 40 prosent. Befolkningen har i samme periode økt med ca. 15 prosent. Investeringsveksten blant norske kommuner kan altså ikke ...
    • Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen 

      Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2017-2018 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir; Nyhus, Ole Henning (Research report, 2020)
      Rapporten inneholder beregninger av effektivitet i kommunale tjenester og er utført på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Rapporten presenterer en oppdatering og videreføring av tidligere analyser. De ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2018-2019 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir (SØF rapport, Research report, 2021)
      ​Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2019-2020 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir; Wold, Mads Fjeld (Research report, 2022)
      Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene som ...
    • Effektivitet og effektiviseringspotensialet i vann- og avløpsorganisasjoner 

      Haraldsvik, Marianne; Kråkenes, Torgeir; Nyhus, Ole Henning (Research report, 2021)
      Vann- og avløpssektoren har et betydelig vedlikeholdsetterslep, og står foran store investeringer i de kommende årene. Det er derfor viktig for bransjen som helhet å allokere ressursene mest mulig effektivt. Et naturlig ...
    • Elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skoler : Opplæringssituasjon i skole og bedrift 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2017)
      Utdanningsdirektoratet har gitt NTNU Samfunnsforskning i oppdrag å utarbeide en forskningsrapport om overgangen skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. I det prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse ...
    • Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre (Research report, 2014)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2011)
      ​Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten.
    • Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012 

      Wendelborg, Christian; Paulsen , Veronika; Røe, Melina; Valenta, Marko; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2012)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • Elevundersøkelsen 2020 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen (Rapport a) og Analyser ...
    • En av flokken? : Inkludering og ungdom med sansetap - muligheter og begrensninger 

      Kermit, Patrick; Tharaldsteen, Anne Mali; Haugen, Gry Mette D.; Wendelborg, Christian (Research report, 2014)
      I denne rapporten fokuseres det på tre hovedproblemstillinger: 1.Er det slik at barn og unge med sansetap inkluderes i skolen? 2.Hvilke inkluderingsutfordringer møter barn og unge med sansetap i skole og fritid? 3.Er det ...
    • En evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør 

      Håland, Erna; Olsen, Marit Schei (Research report, 2013)
      ​Denne rapporten oppsummerer resultatene av en evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør i regionen. Kommunene på Fosen har over lengre tid samarbeidet på flere områder. Innenfor helsesektoren ble etter hvert Fosen DMS ...