• Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning. 

      Fjørtoft, Siw Olsen; Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Midtgård, Trude Mariane; Gjøsund, Gudveig (Research report, 2020)
      Digitaliseringsprosjektet i Statped har vært et omfattende prosjekt med varighet over to år. Fokus har vært på innføring av nye digitale arbeidsmåter internt og utvikling av digitale tjenester eksternt, som svar på ...
    • Dobbelt sårbar - Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak 

      Berg, Berit; Kittelsaa, Anna M. (Research report, 2012)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utlendingsdirektoratet og handler om funksjonshemmete barn og unge i asylmottak. Kunnskapen om denne gruppa er begrenset – både i Norge og i land det er vanlig å sammenligne oss ...
    • Drivere bak investeringer i norske kommuner 

      Haraldsvik, Marianne; Hopland, Arnt Ove; Kvamsdal, Sturla F (Research report, 2020)
      I perioden 2003-2018 økte samlet brutto investeringsutgifter for norske kommuner med omtrent 40 prosent. Befolkningen har i samme periode økt med ca. 15 prosent. Investeringsveksten blant norske kommuner kan altså ikke ...
    • Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen 

      Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2017-2018 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir; Nyhus, Ole Henning (Research report, 2020)
      Rapporten inneholder beregninger av effektivitet i kommunale tjenester og er utført på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Rapporten presenterer en oppdatering og videreføring av tidligere analyser. De ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2018-2019 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir (SØF rapport, Research report, 2021)
      ​Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene ...
    • Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2019-2020 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir; Wold, Mads Fjeld (Research report, 2022)
      Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene som ...
    • Effektivitet og effektiviseringspotensialet i vann- og avløpsorganisasjoner 

      Haraldsvik, Marianne; Kråkenes, Torgeir; Nyhus, Ole Henning (Research report, 2021)
      Vann- og avløpssektoren har et betydelig vedlikeholdsetterslep, og står foran store investeringer i de kommende årene. Det er derfor viktig for bransjen som helhet å allokere ressursene mest mulig effektivt. Et naturlig ...
    • Elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skoler : Opplæringssituasjon i skole og bedrift 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2017)
      Utdanningsdirektoratet har gitt NTNU Samfunnsforskning i oppdrag å utarbeide en forskningsrapport om overgangen skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. I det prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse ...
    • Elever ved Selbu Ungdomsskole 2018 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant elever ved Selbu ungdomsskole 

      Rapp, Anna; Ingebrigtsen, Jan Erik (Report, 2019)
      «Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser av skole, fritid og framtid. Prosjektet eies og ledes av Selbu videregående skole og NTNU Samfunnsforskning ...
    • Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre (Research report, 2014)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2011)
      ​Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten.
    • Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012 

      Wendelborg, Christian; Paulsen , Veronika; Røe, Melina; Valenta, Marko; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2012)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • Elevundersøkelsen 2020 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen (Rapport a) og Analyser ...