• Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • Elevundersøkelsen 2020 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen (Rapport a) og Analyser ...
    • En av flokken? : Inkludering og ungdom med sansetap - muligheter og begrensninger 

      Kermit, Patrick; Tharaldsteen, Anne Mali; Haugen, Gry Mette D.; Wendelborg, Christian (Research report, 2014)
      I denne rapporten fokuseres det på tre hovedproblemstillinger: 1.Er det slik at barn og unge med sansetap inkluderes i skolen? 2.Hvilke inkluderingsutfordringer møter barn og unge med sansetap i skole og fritid? 3.Er det ...
    • En evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør 

      Håland, Erna; Olsen, Marit Schei (Research report, 2013)
      ​Denne rapporten oppsummerer resultatene av en evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør i regionen. Kommunene på Fosen har over lengre tid samarbeidet på flere områder. Innenfor helsesektoren ble etter hvert Fosen DMS ...
    • En god nabo : Evaluering av Redd Barna sitt arbeid med nylig bosatte familier 

      Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Berg, Berit (Research report, 2015)
      ​I denne rapporten sammenfattes resultatene fra evalueringen av Redd Barnas prosjekt En god nabo i Bergen og i Oslo, bydel Frogner. I En god nabo er målet å lette integreringen ved at frivillige i Redd Barna fungerer som ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Lademoen 

      Kjølle, Kari Hovin; Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Trondheim kommune skal i gang med en omfattende områdesatsing for bydelsområdet Lademoen de neste ti årene fram til 2031. Det er en helhetlig satsing som skal bidra til en varig forbedring av tjenester og nærmiljøkvaliteter ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Tempe-Sorgenfri 

      Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Kjølle, Kari Hovin; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Rapporten består av en kartlegging av hvordan innbyggerne bruker bydelen sin, hvilke interesser innbyggerne har for bydelen sin og hvordan identitet og omdømme beskrives av de som bor der og av andre i byen. Forarbeidet ...
    • Endringer i arealplanlegging av sjøområder? Mulig betydning for havbruk 

      Mikkelsen, Eirik Inge; Karlsen, Kine Mari; Osmundsen, Tonje Cecilie (Nofima rapportserie, Research report, 2019)
      Tilgang på sjøareal er sentralt for den videre utviklingen i norsk havbruksnæring. Denne rapporten har hatt som hovedhensikt å se på hvordan arealplanlegging i sjø kan endres, og hvordan det kan påvirke havbruk sin tilgang ...
    • Enslige mindreårige : på vei mot voksenlivet 

      Svendsen, Stina; Berg, Berit (Research report, 2017)
      Trondheim kommune fikk høsten 2016 innvilget midler fra IMDi og Husbanken til prosjektet «Kvalifiseringsfremmende bofellesskapstilbud for enslige mindreårige flyktninger». Vi som forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning fikk ...
    • Enslige mindreårige i Stavanger : Tiltak, organisering og samarbeid 

      Berg, Berit; Svendsen, Stina; Haraldsvik, Marianne (Research report, 2019)
      Denne rapporten handler om Stavanger kommunes arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Prosjektet er initiert og finansiert av Stavanger kommune og gjennomført av NTNU Samfunnsforskning i samarbeid med Senter for økonomisk ...
    • Er det plass for meg? : Evaluering av X-Rays inkluderingsprosjekt 

      Haugen, Gry Mette D.; Berg, Berit (Research report, 2018)
      Denne rapporten bygger på en evaluering av prosjektet «Er det plass for meg?» - et prosjekt i regi av X-Ray Ungdomskulturhus i Oslo. X-Ray har eksistert i mer enn 20 år og er i dag et av de største og mest brukte ...
    • Erfaringer fra en felles døgninstitusjon : Samarbeidsmodell mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge 

      Lurie, James M (Research report, 2013)
      Rapporten beskriver erfaringer fra en felles døgninstitusjon for barn og unge, Seljelia senter for barnevern, som ble drevet i samarbeid mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge (BUP) fra 2003 til 2010. Felles ...
    • Erfaringer fra fire skolers arbeid med å bli lærende organisasjoner 

      Størkersen, Kristine Vedal; Solem, Anniken (Research report, 2009)
      ​Denne rapporten tar for seg fire videregående skolers utvikling mot å bli bedre lærende organisasjoner. Arbeidet er en del av prosjektet ”Redusert bortvalg i en lærende organisasjon”. Rapporten bygger på kvalitative og ...
    • Erfaringer med Husbankens kommuneprogram i 2017 : Hvordan mener kommunene og Husbanken at Kommuneprogrammet fungerer? 

      Molden, Thomas Hugaas (Research report, 2018)
      I denne rapporten formidles resultater fra følgeevalueringen av Husbankens kommuneprogram. Oppdraget med å følgeevaluere Kommuneprogrammet ble gitt til NTNU Samfunnsforskning i juni 2017. Evalueringsoppdraget er i første ...
    • Et arbeidsmarked for alle? Innvandreres innpass og stilling på det norske arbeidsmarkedet 

      Thorshaug , Kristin; Valenta, Marko (Research report, 2012)
      Situasjonen på det norske arbeidsmarkedet er relativt positiv, sett i lys av de siste års konjunktursvingninger og sammenlignet med situasjonen i flere andre europeiske land. Dette gjelder både for innvandrere generelt og ...
    • Et felles ansvar : Gode arbeidsprosesser i bo- og tjenestetilbudet til personer med rus- og psykiske lidelser (ROP) 

      Molden, Thomas Hugaas; Røe, Melina (Research report, 2018)
      God samordning og tett samarbeid i arbeidsprosesser rundt personer med rus- og psykiske lidelser (ROP) er en forutsetning for at kommunens tjenesteytere skal kunne gi et helhetlig og godt bo- og tjenestetilbud. Personer ...