Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2360087Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [496]
- Rapporter [326]
Originalversjon
118 p. NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering, 2015Sammendrag
Forholdet mellom spesialundervisning og ordinærundervisning er motsetningsfylt, ogdet er krevende for skoler og lærere å finne frem til gode løsninger for tilpassetopplæring for alle elever.
I denne rapporten har NTNU Samfunnsforskning, påoppdrag fra Utdanningsdirektoratet, sett nærmere på kommuner med lavt omfang avspesialundervisning, eller en nedgang i omfanget av spesialundervisning. Vi harkartlagt hvordan disse utvalgskommunene organiserer sitt arbeid omkring systemrettetarbeid og tidlig innsats, og sammenlignet med andre kommuner. Kartleggingen ergjennomført med studier av offentlige registre, spørreskjemaundersøkelser til lederefor Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, skoleeiere og rektorer, i tillegg til intervjuermed lærere, rektorer, PPT-ledere, skoleeiere, foreldre og fylkesmenn i seks utvalgtekommuner.
Beskrivelse
-