Yrkesretting og relevans i fellesfagene. Hovedrapport med sammenstilling og analyser
Iversen, Jon Marius Vaag; Haugset, Anne Sigrid; Martinsen, Anders; Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Nossum, Gunnar; Stene, Morten
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365391Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SAMFORSK [496]
- Rapporter [326]
Originalversjon
Rapport / Trøndelag forskning og utvikling. Trøndelag Forskning og Utvikling A/S, 2014Sammendrag
Denne rapporten er en dokumentasjon av en empirisk studie av yrkesretting og relevans i norsk skole. Studien er gjort på oppdrag fra Kunnskaps¬departementet og er andre delen av forskningsprosjektet yrkesretting og relevans i fellesfagene i videregående opplæring. Det er benyttet et analyserammeverk som beveger seg både på skole- og skoleledelsesnivået og ut i klasserom hos elever og lærere. Hovedkonklusjonen er at norske skoler i stor grad er tilrettelagt for yrkesretting, men at det er læreren som styrer undervisningen og at egenskaper ved læreren og at elevene opplever undervisningen som rele¬vant er av særlig betydning for effektene av yrkesretting.
Beskrivelse
-