• Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2019-2020 

      Borge, Lars-Erik; Kråkenes, Torgeir; Wold, Mads Fjeld (Research report, 2022)
      Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene som ...
    • Effektivitet og effektiviseringspotensialet i vann- og avløpsorganisasjoner 

      Haraldsvik, Marianne; Kråkenes, Torgeir; Nyhus, Ole Henning (Research report, 2021)
      Vann- og avløpssektoren har et betydelig vedlikeholdsetterslep, og står foran store investeringer i de kommende årene. Det er derfor viktig for bransjen som helhet å allokere ressursene mest mulig effektivt. Et naturlig ...
    • Elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skoler : Opplæringssituasjon i skole og bedrift 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2017)
      Utdanningsdirektoratet har gitt NTNU Samfunnsforskning i oppdrag å utarbeide en forskningsrapport om overgangen skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. I det prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse ...
    • Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre (Research report, 2014)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2011)
      ​Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten.
    • Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012 

      Wendelborg, Christian; Paulsen , Veronika; Røe, Melina; Valenta, Marko; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2012)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • Elevundersøkelsen 2020 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen (Rapport a) og Analyser ...
    • Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility 

      Dean, Evan Edward; Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Wendelborg, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    • Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility 

      Dean, Evan Edward; Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Wendelborg, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      BACKGROND: For people with intellectual disability (ID), competitive integrated employment (CIE) offers many important benefits, including opportunities for inclusion as well as enhanced mental health and quality of life. ...
    • En av flokken? : Inkludering og ungdom med sansetap - muligheter og begrensninger 

      Kermit, Patrick; Tharaldsteen, Anne Mali; Haugen, Gry Mette D.; Wendelborg, Christian (Research report, 2014)
      I denne rapporten fokuseres det på tre hovedproblemstillinger: 1.Er det slik at barn og unge med sansetap inkluderes i skolen? 2.Hvilke inkluderingsutfordringer møter barn og unge med sansetap i skole og fritid? 3.Er det ...
    • En evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør 

      Håland, Erna; Olsen, Marit Schei (Research report, 2013)
      ​Denne rapporten oppsummerer resultatene av en evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør i regionen. Kommunene på Fosen har over lengre tid samarbeidet på flere områder. Innenfor helsesektoren ble etter hvert Fosen DMS ...
    • En god nabo : Evaluering av Redd Barna sitt arbeid med nylig bosatte familier 

      Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Berg, Berit (Research report, 2015)
      ​I denne rapporten sammenfattes resultatene fra evalueringen av Redd Barnas prosjekt En god nabo i Bergen og i Oslo, bydel Frogner. I En god nabo er målet å lette integreringen ved at frivillige i Redd Barna fungerer som ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Lademoen 

      Kjølle, Kari Hovin; Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Trondheim kommune skal i gang med en omfattende områdesatsing for bydelsområdet Lademoen de neste ti årene fram til 2031. Det er en helhetlig satsing som skal bidra til en varig forbedring av tjenester og nærmiljøkvaliteter ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Tempe-Sorgenfri 

      Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Kjølle, Kari Hovin; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Rapporten består av en kartlegging av hvordan innbyggerne bruker bydelen sin, hvilke interesser innbyggerne har for bydelen sin og hvordan identitet og omdømme beskrives av de som bor der og av andre i byen. Forarbeidet ...