Blar i Samforsk Open på tittel
Viser treff 108-127 av 553
-
Does counting change what is counted? Potential for paradigm change through performance metrics.
(Peer reviewed; Journal article, 2018)This qualitative case study of emergent practices in a multi-paradigmatic field at one department in Norway explores how performance metrics in science intra-act with staff composition and resource allocation, potentially ... -
Drivere bak investeringer i norske kommuner
(Research report, 2020)I perioden 2003-2018 økte samlet brutto investeringsutgifter for norske kommuner med omtrent 40 prosent. Befolkningen har i samme periode økt med ca. 15 prosent. Investeringsveksten blant norske kommuner kan altså ikke ... -
Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen
(Research report, 2021)Denne rapporten er et dypdykk i Elevundersøkelsen 2020. Vanligvis vil dypdykket til Elevundersøkelsen presenteres i hovedrapporten til Elevundersøkelsen som eget kapittel. I år ble det vanskelig fordi skolenedstenging og ... -
Educated for welfare services—The hidden curriculum of upper secondary school for students with intellectual disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Effectiveness of 'motivational interviewing' on sick leave: a randomized controlled trial in a social insurance setting
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Objective This study aimed to evaluate the effectiveness of motivational interviewing (MI) – a counselling approach offered by caseworkers at the Norwegian Labor and Welfare Administration (NAV) – on return to work (RTW) ... -
Effects of special education on academic achievement and task motivation: a propensity-score and fixed-effects approach
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2017-2018
(Research report, 2020)Rapporten inneholder beregninger av effektivitet i kommunale tjenester og er utført på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Rapporten presenterer en oppdatering og videreføring av tidligere analyser. De ... -
Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2018-2019
(SØF rapport, Research report, 2021)Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene ... -
Effektivitet i kommunale tjenester : Analyser for 2019-2020
(Research report, 2022)Effektivitet i offentlig sektor generelt og kommunesektoren spesielt er et viktig tema. Lav effektivitet betyr at ressursene kunne vært utnyttet bedre, og derigjennom bidratt til høyere tjenesteproduksjon. Beregningene som ... -
Effektivitet og effektiviseringspotensialet i vann- og avløpsorganisasjoner
(Research report, 2021)Vann- og avløpssektoren har et betydelig vedlikeholdsetterslep, og står foran store investeringer i de kommende årene. Det er derfor viktig for bransjen som helhet å allokere ressursene mest mulig effektivt. Et naturlig ... -
Elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skoler : Opplæringssituasjon i skole og bedrift
(Research report, 2017)Utdanningsdirektoratet har gitt NTNU Samfunnsforskning i oppdrag å utarbeide en forskningsrapport om overgangen skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming. I det prosjektet ble det gjennomført en spørreundersøkelse ... -
Elever ved Selbu Ungdomsskole 2018 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant elever ved Selbu ungdomsskole
(Report, 2019)«Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser av skole, fritid og framtid. Prosjektet eies og ledes av Selbu videregående skole og NTNU Samfunnsforskning ... -
Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013
(Research report, 2014)Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ... -
Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011
(Research report, 2011)Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten. -
Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012
(Research report, 2012)Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ... -
Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014
(Research report, 2015)Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ... -
Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015
(Research report, 2016)Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ... -
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016
(Research report, 2017)Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ... -
Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen
(Research report, 2018)Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ... -
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
(Research report, 2019)Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...