• Elever ved Selbu Ungdomsskole 2018 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant elever ved Selbu ungdomsskole 

      Rapp, Anna; Ingebrigtsen, Jan Erik (Report, 2019)
      «Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser av skole, fritid og framtid. Prosjektet eies og ledes av Selbu videregående skole og NTNU Samfunnsforskning ...
    • Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre (Research report, 2014)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2011)
      ​Denne rapporten er hovedrapporteringen fra Elevundersøkelsen 2011. Det er tidligere rapportert tall som omhandler mobbing, diskriminering og uro i klasserommet samt analyser av indeksene som er presentert på Skoleporten.
    • Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012 

      Wendelborg, Christian; Paulsen , Veronika; Røe, Melina; Valenta, Marko; Skaalvik, Einar Melgren (Research report, 2012)
      Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og å trives på skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2018)
      Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin egen faglige og sosiale utvikling (jfr. Opplæringslova og ...
    • Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold (Research report, 2019)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge kapittel 9 A-2 i ...
    • Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen og Analyser av ...
    • Elevundersøkelsen 2020 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser 

      Wendelborg, Christian (Research report, 2021)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing og arbeidsro i skolen (Rapport a) og Analyser ...
    • En av flokken? : Inkludering og ungdom med sansetap - muligheter og begrensninger 

      Kermit, Patrick; Tharaldsteen, Anne Mali; Haugen, Gry Mette D.; Wendelborg, Christian (Research report, 2014)
      I denne rapporten fokuseres det på tre hovedproblemstillinger: 1.Er det slik at barn og unge med sansetap inkluderes i skolen? 2.Hvilke inkluderingsutfordringer møter barn og unge med sansetap i skole og fritid? 3.Er det ...
    • En evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør 

      Håland, Erna; Olsen, Marit Schei (Research report, 2013)
      ​Denne rapporten oppsummerer resultatene av en evaluering av Fosen DMS som kompetanseaktør i regionen. Kommunene på Fosen har over lengre tid samarbeidet på flere områder. Innenfor helsesektoren ble etter hvert Fosen DMS ...
    • En god nabo : Evaluering av Redd Barna sitt arbeid med nylig bosatte familier 

      Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Berg, Berit (Research report, 2015)
      ​I denne rapporten sammenfattes resultatene fra evalueringen av Redd Barnas prosjekt En god nabo i Bergen og i Oslo, bydel Frogner. I En god nabo er målet å lette integreringen ved at frivillige i Redd Barna fungerer som ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Lademoen 

      Kjølle, Kari Hovin; Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Trondheim kommune skal i gang med en omfattende områdesatsing for bydelsområdet Lademoen de neste ti årene fram til 2031. Det er en helhetlig satsing som skal bidra til en varig forbedring av tjenester og nærmiljøkvaliteter ...
    • En sosiokulturell stedsanalyse av Tempe-Sorgenfri 

      Loe, Malin; Semundseth, Ingeborg; Kjølle, Kari Hovin; Røe, Melina; Bruteig, Rebekka (Research report, 2022)
      Rapporten består av en kartlegging av hvordan innbyggerne bruker bydelen sin, hvilke interesser innbyggerne har for bydelen sin og hvordan identitet og omdømme beskrives av de som bor der og av andre i byen. Forarbeidet ...
    • Endringer i arealplanlegging av sjøområder? Mulig betydning for havbruk 

      Mikkelsen, Eirik Inge; Karlsen, Kine Mari; Osmundsen, Tonje Cecilie (Nofima rapportserie, Research report, 2019)
      Tilgang på sjøareal er sentralt for den videre utviklingen i norsk havbruksnæring. Denne rapporten har hatt som hovedhensikt å se på hvordan arealplanlegging i sjø kan endres, og hvordan det kan påvirke havbruk sin tilgang ...
    • Enslige mindreårige : på vei mot voksenlivet 

      Svendsen, Stina; Berg, Berit (Research report, 2017)
      Trondheim kommune fikk høsten 2016 innvilget midler fra IMDi og Husbanken til prosjektet «Kvalifiseringsfremmende bofellesskapstilbud for enslige mindreårige flyktninger». Vi som forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning fikk ...
    • Enslige mindreårige i Stavanger : Tiltak, organisering og samarbeid 

      Berg, Berit; Svendsen, Stina; Haraldsvik, Marianne (Research report, 2019)
      Denne rapporten handler om Stavanger kommunes arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Prosjektet er initiert og finansiert av Stavanger kommune og gjennomført av NTNU Samfunnsforskning i samarbeid med Senter for økonomisk ...
    • Er det plass for meg? : Evaluering av X-Rays inkluderingsprosjekt 

      Haugen, Gry Mette D.; Berg, Berit (Research report, 2018)
      Denne rapporten bygger på en evaluering av prosjektet «Er det plass for meg?» - et prosjekt i regi av X-Ray Ungdomskulturhus i Oslo. X-Ray har eksistert i mer enn 20 år og er i dag et av de største og mest brukte ...