• Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder 

      Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kittelsaa, Anna M.; Svendsen, Stina; Haugset, Anne Sigrid; Kongsvik, Trond; Reiling, Rune Borgan (Research report, 2015)
      Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne, og ...
    • Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier 

      Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      I rapporten «Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier» sammenfattes resultatene fra prosjektet Kartlegging av barnevernstiltak i minoritetsfamilier. Formålet med prosjektet har vært å fremskaffe kunnskap som kan ...
    • Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen 

      Hermstad, Ingrid Holmedahl; Mordal, Siri; Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad (Research report, 2023)
      Denne rapporten beskriver to pilotutprøvinger i Bedre skolestart-prosjektet. Utgangspunktet for Bedre skolestart-prosjektet var et vedtak i formannskapet i Trondheim kommune i oktober 2019 om utredning av mulige modeller ...
    • Bedre tjenester til barn og unge med sammensatte behov? : Delrapport 1: Utgangspunktet da lovendringene trådte i kraft 

      Tøssebro, Jan; Berg, Berit; Bruteig, Rebekka; Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian (Research report, 2023)
      I 2021 vedtok Stortinget endringer i 14 ulike lover som regulerer velferdstjenester (jf. Prop. 100L, 2020-2021). Formålet var å sikre bedre tjenester til barn og unge med behov for sammensatte tjenester – tjenester fra ...
    • Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede 

      Mjøen, Odd Morten; Kermit, Patrick Stefan; Caspersen, Joakim (Research report, 2021)
      ​Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede» som NTNU Samfunnsforskning har gjennomført på oppdrag fra Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) i perioden 2019 – 2021.
    • Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige 

      Berg, Berit; Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Paulsen, Veronika; Svendsen, Stina (Research report, 2018)
      Denne rapporten handler om bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere, og er basert på en bred undersøkelse basert på ulike kvantitative og kvalitative metoder. Prosjektet ...
    • Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      ​Denne rapporten er den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og ...
    • Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen. I tillegg til denne hovedrapporten er det tidligere i år levert rapporter som omhandler Mobbing; Krenkelser og arbeidsro i skolen og Analyser ...
    • Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim (Research report, 2017)
      Gjennom Elevundersøkelsen oppfordres elever i Norge til å si sin mening om forhold ved sin skoledag som er viktig for trivsel og læring. Alle elever i grunnskoler og videregående opplæring har i følge § 9a i opplæringslova ...
    • Ettervern- en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring 

      Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim (Research report, 2020)
      ​Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Ettervern – en god overgang til voksenlivet?» som NTNU Samfunnsforskning og UiT har gjennomført på oppdrag fra Bufdir i perioden 2014-2020. Prosjektet er gjennomført av ...
    • Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 

      Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre (Research report, 2019)
      ​Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen ...
    • Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1 

      Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude (Research report, 2017)
    • Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1 

      Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen (Research report, 2022)
      Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ...
    • Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2 

      Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond (Research report, 2023)
      Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ...
    • Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid 

      Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report, 2022)
    • Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015 

      Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Bugge, Hanna; Wendelborg, Christian (NTNU Samfunnsforskning (rapport), Research report, 2017)
    • Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014 

      Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim (Research report, 2015)
      Denne rapporten er et utdrag av den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger ...
    • Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014 

      Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim (Research report, 2016)
      ​Denne rapporten gir en beskrivelse om hvordan høyt presterende elever skårer på indeksene som presenteres i skoleporten, samt sentrale læringsmiljøvariabler som innsats, opplevelse av relevans og opplevelse av ulike typer ...
    • Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor 

      Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan (Research report, 2019)
      I denne delrapporten diskuteres det hvordan et begrep som inkludering i skolen kan forstås, og hva slags arbeid det kreves i skolen for å få til inkludering – på alvor. De ulike deltakernes prosjekter diskuteres og belyses ...
    • Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser 

      Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre (Research report, 2021)
      Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ...